آموزش تولید پادکست | همکاری در تولید پادکست
پادکست چیست و چرا تولید محتوای صوتی اهمیت دارد؟
به بیان بسیار ساده، پادکست برنامۀ صوتی است؛ مرز بین برنامه رادیوییو پادکست بسیار باریک است؛ بسیاری از اساتید این دو محتوای صوتی را کاملا جدا از هم میدانند و برخی دیگر خیر. پادکست را میتوان امتداد رادیو در فرمتی جدید دانست. اما کانال پخش(بستر توزیع) پادکست با برنامههای رادیویی بسیار متفاوت است. پادکست غالبا از اپلیکیشنها و پلتفرمهای صدا قابل دسترس است. واژه پادکست از دو واژه «iPod» و «Broadcast» تشکیل شده که اولی دستگاه پخش موسیقی اپل و دومی به معنای «انتشار» (به طور معمول در رادیو و تلوزیون) است.
پادکست مجموعهای از اپیزودهای صوتی است که غالبا یک موضوع ثابت دارد و یا به اصطلاح یک نخ تسبیح محتوایی بین تمامی اپیزودها وجود دارد.
چرا تولید محتوای صوتی اهمیت دارد؟
افزایش تلفنهای هوشمند و مدت زمان زیاد رفت و آمد بین محل کار و منزل چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه در ترافیک خودروهای تکسرنشین همگی فرصتهای مناسبی را برای رشد پادکستها فراهم کردهاند. البته دلایل استراتژیک دیگری هم برای ساخت پادکست وجود دارد. پادکست محیط خلوتتری نسبت به محیطهای بلاگری و مجلات اینترنتی است. علاوه بر این، تعامل عمیقتری هم با مخاطبین صورت میگیرد چراکه شنوندگان مدت زمان بیشتری را در یک پادکست نسبت به محتوای متنی سپری میکنند.
بطور خلاصه حجم مفید اطلاعات در پادکست، سرگرم کننده بودن آنها، جدید بودن و خلاق بودن پادکستها باعث شده افزایش چشمگیر مخاطبان در این حوزه را شاهد باشیم.
اکثر موسسات بزرگ آموزشی، شرکتهای بزرگ و کوچک حتی بسیاری از افراد برای پرسنال برندینگ خود از تولید پادکست استفاده میکنند.
اصطلاحات پادکست
پادکچر (Podcatcher)
به پلتفرمی که پادکست در آن پخش میشود پادکچر میگویند. اپل آیتونز، کستباکس و گوگل پادکست سه مثال از محبوبترین نمونههای حال حاضر هستند. شنوتو نیز نمونه ایرانی و محبوب در این میان است. البته به این پلتفرمها پادگیر نیز میگویند
پادکستر (Podcaster)
به کسی که تولید پادکست میکند، پادکستر میگویند.
محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)
این واژه برای محتوایی به کار برده میشود که قدیمی نمیشوید. برای مثال، محتوای یک کانال آموزشی در دسته همیشه سبز قرار میگیرد.
عمق بیت (Bit Depth)
برای مشخص کردن کیفیت صدا از عمق بیت استفاده میشود. معروفترین عمق ۱۶٫۲۴ و ۳۲ بیت است.
نرخ بیت (Bit Rate)
هرچه نرخ بیت بالاتر باشد، اندازه فایل افزایش پیدا میکند. این قسمت به شما اطلاع میدهد که چند بیت داده در یک ثانیه فایل صوتی وجود دارد.
میکروفون داینامیک (Dynamic Microphone)
به میکروفونهایی که نیاز به منبع تغذیه ندارند، داینامیک گفته میشود.
کانال مونو (Mono Audio)
به مسیر تککانالهای گفته میشود که شکل آن شبیه موج است. اگر پادکستی روی این حالت باشد، تنها یکی از کانالهای راست یا چپ فعال خواهند بود.
فید آر اس اس (RSS Feed)
سرویسهای میزبانی پادکست این فید را ارائه میدهند تا تولیدکنندگان بتوانند آن را در پادکچرهای مختلف استفاده کنند.
فرمت صوتی پیشرفته (ACC)
فایل صوتی است که نسبت به Mp3، کیفیت بالاتر و فرکانس گستردهتری دارد.
بستر (Bed)
به موسیقی متن پسزمینه پادکست، بستر گفته میشود.
مدل درآمدزایی پادکست
الگوی درآمدی پادکست با بخشهای دیگر صنعت صوت متفاوت است و اکثر پادکستها در دنیا رایگان است و البته در ایران همگی رایگان هستند. اما بطور کلی سه الگوی درآمدی پادکست عبارت است از:
1. جذب اسپاسنر
2. حق اشتراک
3. برندینگ و اخذ پروژه
*کمکهای مردمی: برخی پادکسترها در انتهای برنامه شماره حسابی جهت دریافت کمک از مردم اعلام میکنند
البته بهتره بدونید که در دنیا دو الگوی درآمدی برای پادکست بیشتر نداریم الگوی آمریکایی(اسپانسر) و الگوی چینی(اشتراک)
پادکست امروزه در دنیا به شدت در حال رشد است.
کره جنوبی، اسپانیا، ایرلند، سوئد، آمریکا و چین به ترتیب بیشترین کاربران پادکست را دارند. گفتنی است که ایتالیا، فرانسه آلمان، انگلیس و کانادا نیز در ردههای بعدی قراردارند.
تولید پادکست
شروع پادکست کار دشواری نیست؛ اما برای راهاندازی آن باید چند مرحله را طی کنید. در ادامه فهرست مراحل اصلی که باید برای تولید پادکست پشت سر بگذارید مشاهده میکنید:
- موضوع و هدف پادکست
- مخاطب پادکست
- انتخاب نام
- متن و محتوای پادکست
- برنامه ریزی پخش
- کاور و محتوای گرافیکی
- ضبط صدا، تدوین و موسیقی گذاری
- نهایی سازی
- ساخت کانال در پلتفرمها
- و پخش
به عنوان یک نصیحت و توصیه تا 5 قسمت از پادکستتون رو تولید نکردید و آماده پخش نیست، قسمت اول خود را پخش نکنید. توالی در انتشار پادکست خیلی مهم است و این کار میتونه بسیار برای اعتبار و جذب مخاطبتان پر مخاطره باشد.
تجهیزات مورد نیاز تولید پادکست:
خرید یک میکروفون
شروع و پایان یک پادکست با کیفیت با میکروفون همراه است. هرقدر میکروفون بهتری تهیه کنید، صدای واضحتری را نیز به مخاطب ارائه میدهید. البته نیازی به صرف هزینههای نجومی برای این کار ندارید.
میکروفون یقهای
میکروفونهای یقهای را با قیمتهایی پایین میتوانید تهیه و به کامپیوتر و لپتاپ متصل کنید. البته این میکروفونها انواع گرانقیمتی هم دارند که برای اتصال و صدابرداری باید از کارتهای صدا کمک بگیرید. حسن میکروفونهای یقهای در این است که اگر استودیو مناسبی برای ضبط صدا نداشته باشید و صدای محیط بیرون در محل ضبط به گوش برسد، این میکروفونها چنین صداهایی را ضبط نمیکنند. البته توجه داشته باشید که میتوانید از میکروفونهای USB هم برای ضبط استفاده کنید.
میکروفون دینامیک
میکروفونهای «دینامیک» (Dynamic) به خوبی صداهای گوینده را ضبط و از دریافت صداهای ناخواسته جلوگیری میکنند. این جلوگیری به دلیل الگوی ضبط صدا در میکروفون دینامیک است که در تصویر زیر مشاهده میکنید.
میکروفونهای گرانقیمت کاندنسر
استفاده از میکروفونهای «کاندنسر» (Condenser)، کیفیت خارقالعادهای را برای صدابرداری فراهم میکنند که البته ارزانترین نوع آنها نیز نسبت به میکروفونهای دینامیک، قیمت بسیار بیشتری دارند. توجه داشته باشید که اگر از این نوع میکروفون برای صدابرداری و ساخت پادکست استفاده میکنید باید استودیو مناسبی را نیز فراهم کرده باشید چراکه گستره فرکانسهای دریافتی توسط این میکروفونها بسیار وسیع است. برای درک بهتر این موضوع، سالن کنسرتی را در نظر بگیرید. میکروفون کاندنسر این قابلیت را دارد تا صدای گامهای حضار در سالن را نیز دریافت کند. در میکروفونهای گرانقیمت کاندنسر امکان تنظیم الگوی قطبی نیز وجود دارد و به راحتی میتوان ضبط گفتگوهای دو یا چند نفره را نیز به کمک یک میکروفون عملی کرد.
کارت صدا
برای اینکه بتوانید از میکروفونهای کاندنسر و داینامیک استفاده و صدای ورودی را به کامپیوتر منتقل کنید نیاز به استفاده از کارت صدا دارید. حتی اگر قصد ساخت پادکست به صورت یکنفره را دارید بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که حداقل دو ورودی میکروفون داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید میکروفون دیگری را مورد استفاده قرار دهید.
پاپفیلتر
زمانی که در مقابل میکروفون صحبت میکنید، ادا کردن حروفی مانند «پ» در میکروفون، پالسهایی ناخواسته ایجاد میکند که با استفاده از این وسیله، این صداها حذف خواهند شد و کیفیت صدای بهتری را به مخاطب خود ارائه میدهید.
نکتۀ مهم در تولید پادکست
برای شروع سه گزینه بیشتر ندارید
1. همکاری با ناشران صوتی مثل سماوا
2. اجاره استودیو و تجهیزات
3. خرید تجهیزات
همکاری در تولید پادکست:
همکاری با ناشران صوتی یکی از روشهای شروع تولید پادکست و محتوای صوتی است که میتونه برای شما راهی ساده و قابل دسترس باشه اما بصورت خلاصه مزیتها و معایب همکاری با ناشران صوتی را برای شما آوریدم:
مزایای همکاری در تولید پادکست
1. استفاده از بانک گویندگان ناشران صوتی
2. ناشران صوتی بدلیل داشتن استودیو صدا بردار و تیم فنی با هزینههایی کمتر از از شما میتوانند برایتان محتوای صوتی تولید کنند
3. تفاوت در کیفیت: ناشران صوتی بدلیل داشتن تجهیزات فنی حرفهای و تیم با تجربه طبیعتا فایل و خروجی با کیفیتتری به شما میدهند
4. شما میتوانید از کانالهای پخش و تجربیات بازاریابی و جذب مخاطب ناشران صوتی نیز بهرهمند شوید
5. مشاوره رایگان و بهرهمندی از تجربیات ناشران صوتی
معایب همکاری با ناشران صوتی
1. از نظر زمانی پیدا کردن و توافق با ناشرن صوتی ممکن است یک یا دوهفته زمان شما را بگیرد
2. تا زمانی که به کار تولید مسلط شوید به ناشر صوتی خود وابسته خواهید بود
خرید تجهیزات ضبط صدا:
شاید اولین و سادهترین راهی که ذهن شما برسد این باشد که لیستی از تجهیزات پیدا کنم و به خیابان جمهوری و یا مراکز خرید مراجعه کنم و از فردا تولید را شروع کنم. اما این موارد یادتان باشد.
مزایا:
1. عدم وابستکی به فرد دیگر
2. مستقل بودن
3. داشتن تجهیزات خودتان
معایب:
1. هزینه زیاد تجهیزات
2. هزینه زیاد نگهداری و تعمیر تجهیزات
3. مشخص نبودن وضعیت و نتیجه پادکست به نسبت هزینه
4. نداشتن تجربه فنی و کافی در خصوص تولید محصولات صوتی
جمع بندی:
همکاری با ناشران صوتی معقولتر و به صرفهتر از گزینههای دیگر است و ما به شما پیشنهاد میدهیم تا زمانی که به فصل اول پادکست خود نرسیدید و پادکستتون مخاطب پیدا نکرده برای خرید تجهیزات ضبط صدا مثل میکروفن نروید.
قبل از خرید تجهیزات استودیویی برای ساخت پادکست یا کتاب صوتی یک سری به استودیوهای نزدیک محل زندگیتانت بزنید.
تعداد زیادی از این استودیوها با هزینۀ اجارۀ معقول و به صرفه میتوانند کار شمارا آسان کنند . این را هم در نظر بگیرید که تجربه کاری صدابردار و مدیر استودیو میتونه خیلی برای شما کاربرید باشد.