آیا بازیهای کامپیوتری مشوقی برای مطالعه هستند؟
آیا بازیهای کامپیوتری مشوقی برای مطالعه هستند؟
امروزه بازیهای رایانهای در تمام سنین، هم به امری عادی و طبیعی تبدیل شده و هم دغدغهای جدی برای پدرها و مادرهاست.
دلشورهای دائمی در مورد اثرات مخرب این نوع بازیها در روحیه و جسم کودکان یا عدم موفقیت در برنامههای اصلی زندگی مثل درس خواندن به دلیل صرف وقت زیاد برای این بازیها و… را میتوان در حرفهای روزمره والدین دید و شنید.
اما هیچ یک از پزشکان، روانشناسان و… منکر اثرات مثبت بازیهای رایانهای نیستند. آنچه که همه برآن توافق دارند، دقت در نوع بازی خریداری شده و مدت زمانی است که بچهها برای این بازیها صرف میکنند.
براساس نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده، بازیهای کامپیوتری در تشویق کودکان به مطالعه نقش مثبتی بازی میکنند.
برای این پژوهش در آلمان، تیمی از برنامهنویسان مجرب برنامهای، به نام ریدیفیکشن، نوشتند و سپس از دو نویسنده خواستند تا داستانی پرکشش و جذاب را به کمک متخصصان فنی، مرحلهبهمرحله به تصاویر و افکتهای صوتی و گرافیکی تبدیل و در برنامهی مذکور جایگذاری کنند.
جامعۀ آزمایشی این گروه تحقیقاتی، بیش از 200 نفر در بازۀ سنی بین 15 تا 18 ساله بودند. در دستۀ اول این آزمایش، 4 نفر از 10 نفر گفته بودند که بهشدت مشتاق و کنجکاوند تا با خواندن بقیۀ داستانی که آنرا بازی کردهاند، ادامۀ قصه را بدانند. همچنین دو سوم نیز اعلام کرده بودند که از نظر حسی تحت تأثیر شخصیتها قرار گرفته و مشتاقاند تا داستان آنها را نیز بخوانند.
بیش از یک سوم در این پژوهش اعلام کردهاند که خواندن نسخههای دیجیتال از خواندن کتابهای چاپی برای آنها جذابیت بیشتری دارد، اما در عین حال بسیاری اذعان داشتهاند که فرایند تخیل و شبیهسازی ذهنی شخصیتها، هنگامی که کتاب کاغذی را به دست میگیرند، برایشان به شکل قدرتمندتری اتفاق میافتد.
پژوهشگران معتقدند که قصههایی که به شکل دیجیتالی خوانده میشوند نیز میتوانند تأثیرات مثبت کتابخوانی را در کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشند. این بهویژه برای کودکانی که با تنبلی به سراغ کتابهای چاپی میروند نیز بسیار مفید و مثمرثمر است.
مدیر تحقیقات در این پژوهش که مؤسسۀ سیپیانبی در آلمان آنرا مدیریت و به انجام رسانده معتقد است: «این تحقیق نشان داده است که کودکان میتوانند به واسطۀ جهانی که بازیهای کامپیوتری خلق میکنند، مشتاق شوند تا بخوانند و از سرنوشت شخصیتهایی که با آنها انس گرفتهاند اطلاع یابند.»
همچنین درصد بالایی از جامعۀ مورد آزمایش اعلام کردهاند که رفتن به جهان انیمیشنی حاصل از بازیهای کامپیوتری سبب شده تا آنها در فرایند خواندن نیز احساس اشتیاق بیشتری داشته باشند که این امر سبب افزایش مطالعات آنها در بخش کتابهای چاپی نیز شده است.