کتاب صوتی آبنبات دارچینی

داستانی طنز که نوجوانی دهه شصتی آن را روایت می‌کند

با صدای میرطاهر مظلومی

میرطاهر مظلومی

769 دقیقه

26 فصل

70000 تومان

دربارۀ کتاب صوتی آبنبات دارچینی

کتاب صوتی آبنبات دارچینی جلد سوم از سری داستان‌های آبنبات به شمار می‌آید  که پس از دو کتاب «آبنبات هل‌دار» و «آبنبات پسته‌ای» نوشته شده ‌است. ماجرای این رمان شنیدنی نیز همچنان ادامه‌ی کتاب‌های پیشین محسوب می‌شود و محسن به عنوان شخصیت اصلی داستان اتفاقاتی را روایت می‌کند.

مهرداد صدقی این بار فضا و اتفاقات اواسط دهه‌ی هفتاد را دستمایۀ داستان خود قرار داده است و به مشکلاتی می‌پردازد که مانند همیشه محسن گرفتار آن‌ها می‌شود. این مرد جوان در کسوت راوی برای شما از عشق‌ها، شیطنت‌ها، مسائل خانوادگی و مشکلات اجتماعی می‌گوید و به نوعی می‌توان او را تاریخ شفاهی این دهه دانست.

تمام کتاب‌های این مجموعۀ جذاب به خصوص کتاب آبنبات دارچینی زبانی طنز دارند و فضای آشنای آن‌ها شما را شیفتّ خود می‌کنند اما مهرداد صدقی بیشتر قصد دارد تا با زبانی کنایه‌آمیز، کنار گذاشته شدن سنت‌ها و تغییرات را در گذر زمان نشان دهد.

نویسنده در این داستان‌ها شخصیت‌هایی خاکستری خلق کرده است و همین موضوع باعث می‌شود تا ارتباط نزدیک‌تری با این کتاب برقرار کنید و به هنگام شنیدن آن گاهی اوقات احساس می‌کنید صدقی به شما اشاره می‌کند و در کتاب صوتی آبنبات دارچینی وضعیت شما را مدنظر قرار داده است.

از طرف دیگر داستان‌های این مجموعه در بجنورد رخ می‌دهد و شما با جغرافیا، سنت‌ها، فرهنگ و باورهای مردم این منطقه آشنا می‌شوید.

آبنبات دارچینی جزو کتاب‌های داستانی شیرین و طنزگونه است. مهرداد صدقی در کتاب قبلی خود آبنبات هل‌دار، فضاها و خاطرات دهۀ شصت و داستان‌های جنگ را از زبان محسن که در آن زمان کودک بود، به شکلی طنزآمیز و شیرین روایت کرده است. به همین دلیل شخصیت محسن در رمان آبنبات هل‌دار برای مخاطب معرفی شده است. اگر کتاب شیرین و دوست داشتنی آبنبات هل‌دار را شنیده‌اید و با شخصیت شوخ طبع و شیرین محسن آشنا شده‌اید، چشیدن طعم آبنبات دارچینی برای شما دلپذیر خواهد بود. این کتاب جلد بعدی کتاب آبنبات هل‌دار محسوب می‌شود. در کتاب صوتی آبنبات دارچینی ماجراها و اتفاقات بین سال‌های 72 تا 74 می‌گذرد. این بار محسن در بجنورد درگیر حوادث و ماجراهای غیرمنتظره‌ای می‌شود و زندگی او و اطرافیانش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مهرداد صدقی دربارۀ اثر خود می‌گوید: «در مسیر نوشتن این کتاب، فرهنگ منطقه زادگاهم را نیز معرفی کرده‌ام و در موقعیت طنزآمیزی قرار دادم که خواننده را با خود همراه می‌کند. همچنین با واژگان بومی سعی کرده‌ام به غنای اثر بیفزایم». نویسنده در این کتاب با معرفی شخصیت‌های جدید موقعیت‌های طنزآمیز و لطیفی را برای شنونده رقم میزند که مثل یک آبنبات، شیرینی آن به دل می نشیند. نسخه‌ی چاپی کتاب آبنبات دارچینی را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

مهرداد صدقی، در مصاحبه‌ای گفت: کتاب آبنبات دارچینی و قسمت‌های پیشین آن را صرفا برای خنداندن مخاطب ننوشته‌ام؛ بلکه نخست این مسئله در ذهنم شکل گرفته که اثرم، شاخصه‌های داستانی را داشته باشد و خواننده با داستان همراه شود. مرحله بعدی این بوده که به سمت لودگی نرود و طنز باشد و البته به خنداندن مخاطب هم فکر کرده‌ام. او همچنین گفت: «هیچ‌گاه مخاطب خود را دست‌کم نگرفته‌ام. مخاطب تیزهوش است و اگر در چند صفحه نخست از کتاب لذت نبرد، آن را کنار می‌گذارد. قصد نداشتم کتابی کمک آموزشی یا طنز بنویسم، بلکه همه موضوعات در خلال داستان شکل می‌گیرد. سعی می‌کردم فضای داستانی طوری باشد که مخاطب از تصور خود در آن فضا لذت ببرد.»

کتاب آبنبات دارچینی، به قدری نثر روان و جذابی برای مخاطب داشته است که در یک هفته توانست به چاپ سوم برسد. منصور ضابطیان نویسنده، مجری و تهیه‌کننده دربارۀ دو کتاب آبنبات هل دار و آبنبات دارچینی اثر مهرداد صدقی می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی این دو کتاب نگاه ویژۀ صدقی به فرهنگ خراسان شمالی است که به درستی در این دو کتاب آورده شده است.»

دربارۀ مهرداد صدقی نویسندۀ کتاب آبنبات دارچینی

مهرداد صدقی مرداد ماه 1356 در شهر بجنورد، در خانواده‌ای پرجمعیت متولد شد. تحصیلات خود را تا دیپلم در بجنورد گذراند، سپس برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی صنایع چوب و کاغذ راهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شد و تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه داد. صدقی از سال 1383 به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه گنبد کاووس درآمده است و در حال حاضر مدیریت کتابخانه‌ی این دانشگاه را بر عهده دارد.

بهترین کتاب‌های مهرداد صدقی

کتاب آبنبات هل‌ دار: یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مهرداد صدقی است که داستان آن در یکی از محله‌های قدیمی شهر بجنورد می‌گذرد و نویسنده، با زبان طنز، حال‌وهوای نوستالژیک دهه‌ی شصت را بازسازی می‌کند. این کتاب در سال 1393 برنده‌ی کتاب سال چهاردهمین جایزه‌ی ادبی شهید حبیب غنی‌پور شد.

کتاب آبنبات پسته‌ای: ادامه‌ی داستان آبنبات هل‌دار است که سرنوشت شخصیت اصلی را در سال‌های اول دهه‌ی هفتاد پی می‌گیرد و از خلال آن، به وقایع تاریخی این دوران و تأثیر آن‌ها بر زندگی مردم کوچه و بازار می‌پردازد. این کتاب در سال 1395 منتشر شده است.

کتاب آبنبات دارچینی: داستانی به زبان طنز و آخرین کتاب از سه‌گانه‌ی آبنبات‌های مهرداد صدقی است که در سال 1397 منتشر شده است.

کتاب آخرین نشان مردی: مهرداد صدقی در این داستان با زبان طنز به سراغ زندگی دانشجویی می‌رود، روایت دانشجویی به نام حامد که ناگهان متوجه می‌شود تنها یک ماه برای تحویل پایان‌نامۀ خود زمان دارد. مجموعۀ تلویزیونی «پدر پسری» با اقتباس از این کتاب در رمضان 1399 بر روی آنتن شبکۀ پنج سیما رفت.

دربارۀ میرطاهر مظلومی گویندۀ کتاب صوتی آبنبات دارچینی

میرطاهر مظلومی بازیگر، دوبلور و ‌فارغ التحصیل تئاتر است و فعالیت هنری خود را با شرکت در کلاس‌های استاد سمندریان آغاز کرد. وی در سال ۱۳۶۷ برای اولین بار به روی صحنه تئاتر رفت و پس از آن در سال ۱۳۷۸ با مجموعه قصه‌های فلانی وارد تلویزیون شد.

مظلومی علاوه بر بازیگری، در دوبلاژ نیز فعالیت دارد و در فیلم‌های زیادی به جای شخصیت‌های متفاوتی صحبت کرده است. سماوا با همکاری وی، کتاب آبنبات هل‌دار را صوتی کرده‌ است.

چرا کتاب صوتی آبنبات دارچینی؟

این کتاب برای چه کسانی مناسـب است؟

بخش‌هایی از کتاب صوتی آبنبات دارچینی

کتاب صوتی آبنبات دارچینی

نویسنده: مهرداد صدقی/کتابخوان: میرطاهر مظلومی

نمونه صوتی فایل صوتی

دریافت نمونه صوتی فصل اول

پادکست ویدئو

پادکست کتاب

چه کسی کتاب را برای شما می‌خواند؟

میرطاهر مظلومی
میرطاهر مظلومی

بازیگر و دوبلور

سوره-مهر
سوره‌مهر
نشر

دریافت از طریق: