اپل وارد دور جدیدی در مبارزه با قیمت گذاری کتاب های الکترونیکی می شود
اپل در تلاش برای به دست آوردن جای پایی در بازاری که مدتها در تسلط آمازون بود، با قانون ضد انحصار مخالفت کرد.
با ورود آیپد، رقابت آمازون و اپل برای جذب مشتری کتابهای الکترونیکی بیشتر شد. شرکت آمازون بر سر قیمت کتابهای الکترونیکی با تعدادی از ناشران به توافق جدیدی رسید. این ناشران پیش از این، از قیمت پایینی که آمازون بابت کتابهای الکترونیکی برای کتابخوان کیندل( Kindle ) به آنها پرداخت میکرد، ناراضی بودند. توافق آمازون با ناشران درست در آستانۀ انتشار دستگاه آیپد شرکت اپل صورت گرفته است. سایمون و شوستر و هارپرکولینز اعلام کردند که توافقنامۀ جدیدی برای کتابهای الکترونیکی خود با آمازون امضا کردهاند. از جزییات این توافقنامه چیزی منتشر نشده است، ولی سخنگوی سایمون و شوستر گفت که توافقنامۀ آنها شبیه توافقنامهایست که ناشران برای کتابهای الکترونیکی روی آیپد شرکت اپل امضا کردهاند. اپل بیشتر کتابهای الکترونیکی خود را چهارده دلار و نود و نه سنت خواهد فروخت که پنج دلار بیشتر از قیمت فعلی آمازون برای کتابهای الکترونیکی پرطرفدار است.
اپل در یک چالش قانونی که میتواند پیامدهای بزرگی برای بازار کتاب الکترونیکی داشته باشد، زیر ذره بین قضایی باز میگردد. دومین دادگاه استیناف حوزه ایالات متحده قرار است به درخواست تجدیدنظر این شرکت در مورد حکمی که آن را به دلیل نقض قانون ضد انحصار گناهکار میداند، رسیدگی کند.
سال گذشته، یک قاضی فدرال حکم داد که اپل آگاهانه توطئه تعیین قیمت را با پنج شرکت انتشاراتی بزرگ (Hachette، HarperCollins، Macmillan، Penguin و Simon & Schuster) تسهیل کرده است. در تلاش برای تحت فشار قرار دادن آمازون – غول بازار کتابهای الکترونیکی – اپل و این ناشران توافق کرده بودند که قیمت کتابهای الکترونیکی را بالاتر از قیمت ترجیحی آمازون تعیین کنند. قاضی این توافقات را به عنوان تبانی محکوم کرد و حکم خود را بدون عبارات نامشخص صادر کرد.
برای شنیدن خبرهای صوتی بیشتر روی این لینک کلیک کنید.
گوینده خبر: الهه ایزدی