معرفی بهترین کتاب های تقویت فن بیان و سخنرانی
برای تسلط بر مبانی ارتباطات و استراتژیهای بهبود نحوه برقراری ارتباط، مطالعۀ کتابهای فنبیان و سخنرانی بسیار موثر است. اگر میخواهید برقراری ارتباط موثرتری در محل کار داشته باشید و اضطراب کمتری را هنگام سخنرانی در جمع متحمل شوید، باید نکات و تکنیکهای فنبیان و سخنرانی را یاد بگیرید تا به بهبود عملکرد شما کمک کند. یکی از بهترین راه ها برای تقویت فن بیان مطالعه کتاب است؛ کتاب خواندن علاوه بر این که دایره واژگانتان را بسیار گسترده تر میکند، میتواند نوع جمله بندی و صحبت کردن درست را هم تا حدودی به شما آموزش دهد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تنها خواندن این کتابها نمیتواند موثر باشد و باید برای افزایش مهارتهای فن بیان نکات گفته شده در کتاب را تمرین کرد و تکنیکها را به کار گرفت. در این مقاله سعی کردیم بهترین کتابهای فن بیان و سخنرانی را که در ارتقای مهارتهای شما نتیجهبخش است را معرفی کنیم و اطلاعات کاملی از این کتابها در اختیار شما قرار دهیم.
1. سخن بگیید تا برنده شوید
سخن بگویید تا برنده شوید نوشتۀ برایان تریسی،یکی از بهترین کتابهای سخنرانی است که تکنیکهای کاربردی برای سخنرانی و فن بیان را به صورت کامل و جامع بیان میکند.
توانایی شما در سخن گفتن در جمع، یکی از ضروریات موفقیت شماست. خوب سخن گفتن میتواند باعث شود دیگران به شما عزت و احترام بگذارند، شما را برای همنشینانتان ارزشمندتر میکند و توجه کسانی را که میتوانند به شما کمک کنند، جلب میکند و درها را به روی شما میگشاید. توانایی شما در سخن گفتن در جمع، یکی از ضروریات موفقیت شماست. یکی از ارزشمندترین مهارتهایی که دارید، توانایی خوب فکر کردن و ابراز وجود بلامانع است. تنها روش برای نشان دادن تسلطتان بر یک موضوع این است که افکار و نظریات خود را به روشنی و با صدای بلند بیان کنید و آنها را به روی کاغذ بیاورید. کتاب سخن بگویید تا برنده شوید، مرحله به مرحله به شما نشان میدهد که چگونه شهامت، اعتماد به نفس و کاراییتان را افزایش دهید برای این که در هر شرایطی در سخنرانی موفق باشید.
برایان تریسی (Brian Tracy) در این کتاب بیان میکند که ذهن شما مثل عضله است. هر چه بیشتر کار کند، قویتر و تواناتر میشود. وی از جمله نویسندگان کتابهای خودیاری است که بسیاری از کارهای خود را به صورت کتاب صوتی، ارائه کرده است. موضوع سمینارها و ارائههای او شامل رهبری، فروش، مدیریت مؤثر و استراتژی کسب و کار است. از دیگر آثار او میتوان به جادوی جهت دار کردن زندگی ، مدیریت بحران ، قوانین شکست ناپذیر پول ، فکرتان را تغییر دهید و کتاب موفق قورباغه ات را قورت بده اشاره کرد.
جملات برگزیده کتاب مهارتهای سخنرانی: سخن بگویید تا برنده شوید (Speak to win: how to present with power in any situation):
– ارزش واقعی هر انسان با اهدافی که دارد سنجیده میشود.
– اگر با تمام وجود کار کنید، موفق میشوید، رقابتی در کار نیست!
– یکی از بزرگترین لذتها این است که انسان بداند میتواند کاری را به خوبی انجام بدهد.
– نمیتوانیم کاری کنیم که باران بیاید، ولی میتوانیم کاری کنیم که باران بر روی خاک آماده ببارد.
– بهترین سخنران کسی است که… به شنونده چیزی بیاموزد، او را شاد کند و ذهن او را به تحرک درآورد.
– یکی از بزرگترین چیزهایی که فرد را راضی میکند، این است که بداند میتواند کاری را فوقالعاده عالی انجام دهد.
– رویاهای بزرگ در سر داشته باشید. آنها به واقعیت خواهند پیوست. شما همان میشوید که میپندارید. بینش و قدرت دید شما نوید بخش آن چیزی است که روزی خواهید شد.
در بخشی از کتاب حرف بزنید تا برنده شوید میخوانیم:
توانایی شما در صحبت کردن با مخاطبان برای موفقیتتان ضروری است. توانایی خوب صحبت کردن، به دیگران ثابت میکند که شما با استعدادتر و باهوشتر از کسانی هستید که نمیتوانند به خوبی شما صحبت کنند. ارزشمندترین دارایی شما ذهنتان است. یکی از گرانبهاترین مهارتهای شما توانایی خوب فکر کردن و بیان واضح منظورتان است. این مهارت بیش از هر مهارت دیگری به کسب منافع بیشتر و پیشرفت شما کمک میکند. وقتی شما خوب صحبت میکنید مردم میگویند: او میداند درباره چه چیزی صحبت میکند. خوب صحبت کردن در جمع در تمام مراحل زندگی به شما کمک میکند؛ اما یادگیری خوب صحبت کردن با مخاطبان دلیل مهمتری دارد. روانشناسان میگویند سطح اعتماد به نفس، یا این که چقدر خود را دوست بداریم، کیفیت زندگی درونی و بیرونی را تا حد زیادی تعیین میکند. هرچه بهتر و ترغیب کنندهتر صحبت کنید، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت. هرچه خودتان را بیشتر دوست بدارید در روابطتان با دیگران، خوشبینتر و خوش رفتارتر و در تمام کارهایی که انجام میدهید سالمتر و خوشحالتر خواهید بود.
فهرست مطالب کتاب
مقدمه: سخن بگویید تا برنده شوید
فصل اول: هنرهای سخنوری و خطابه
فصل دوم: برنامهریزی و آمادگی به زبان ساده
فصل سوم: اعتماد به نفس و تسلط ذهنی
فصل چهارم: در مقابل هر مخاطبی، قوی ظاهر شوید
فصل پنجم: تسلط بر جلساتی که با گروههای کوچک برگزار میشود
فصل ششم: تسلط در ارائهی مطلب و مذاکرات
فصل هفتم: سکوی تسلط، تأثیر گذاشتن بر جمعیت انبوه حضار
فصل هشتم: تسلط کلامی، روشهای بهکار بردن صدای مؤثر و قوی
فصل نهم: فوت و فن کار، روشهای سخنرانان ماهر
فصل دهم: کنترل فضا
فصل یازدهم: بترکانید، نفس آنها را بگیرید
فصل دوازدهم: فروش با سخنرانی متقاعد کننده
این کتاب توسط انتشارات نسل نواندیش با قیمت 37/900 تومان راهی بازار نشر شده است و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. میتوانید نسخۀ الکترونیک این کتاب را با قیمت 16/900 تومان از پلتفرم کتابراه دریافت کنید.
2. آیین سخنرانی
کتاب آیین سخنرانی (The quick and easy way to effective speaking) در سال 1962 منتشر شده است. این کتاب یکی از کتابهای مجموعۀ آیین دیل کارنگی است. کتابی کلاسیک دربارۀ نحوۀ سخنرانی و ارائۀ مطلب در برابر جمع که تا به امروز، بین کتابهای محبوب تمام افراد جهان است و بسیاری از سخنرانهای معروف، آن را خواندهاند. او در این مجموعهها به آموزش مهارتهای اجتماعی گوناگون پرداخته است. کتاب آیین سخنرانی از دیدگاه روانشناسی،ارتباطات بین افراد را مورد بررسی قرار داده است. دیل کارنگی در این اثر با زبانی ساده و گیرا به مخاطبان خود میآموزد که چطور میتوان با مهارت در سخن گفتن به شکل اصولی و دقیق به موفقیت رسید. این کتاب در سالیان اخیر، فروش بسیاری داشته است و به بیش از 20 زبان مختلف و زنده دنیا ترجمه شد.
دیل کارنگی، نویسنده و سخنران آمریکایی که کتابهای آیین کارنگی از مجموعه آثار محبوب اوست. سال 1911 برای او سال مهم و تاثیرگذاری بود. کارنگی با تدریس و سخنرانی که دو کار مورد علاقه او بودند رفته رفته در این حوزه تجربه و آگاهی پیدا کرد و سخنرانیهای ماندگاری را در این دوره انجام داد. شهرت او در ایران هم به خاطر مجموعه کتابهای قدرتمند و موثرش است. از دیگر آثار او میتوان به آیین دوست یابی، چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم؟، آیین سخنرانی، آیین زندگی وهنر تکلم عمومی اشاره کرد.
در بخشی از کتاب آیین زندگی میخوانیم:
وقتی که یادگیری چیز جدیدی را شروع می کنیم. به تدریج در آن پیشرفت نمیکنیم. بلکه با یک جهش ناگهانی جلو میرویم. بعد مدتی دچار سکون میشویم وحتی ممکن است به عقب برگردیم و بعضی چیزها را از دست بدهیم. اغلب روان شناسان این دورههای پسرفت را تایید میکنند و آن را منطقهی یکنواخت منحنی یادگیری مینامند. گاهی اوقات دانشجویان کلاس فن سخنرانی هفتهها در یکی از این منطقههای یکنواخت باقی میمانند و هر چه قدر تلاش میکنند قادر نیستند آن را پشت سر بگذارند. در این میان افرادی که از ارادهای ضعیف برخوردارند از فرط نومیدی تسلیم میشوند. اما آنهایی که اراده و پشتکار قدرتمندی دارند مقاومت کرده و یک روز ناگهان بدون آنکه بفهمند چه اتفاقی رخ داده متوجه میشوند که پیشرفت چشمگیری پیدا کردهاند. اینها به یک باره از منطقهی یکنواخت اوج گرفته و مثل یک هواپیما بالا میروند و با فوت وفن سخنرانی به خوبی آشنا میشوند. آنها به راحتی میتوانند سخنرانی خود را با حالتی طبیعی و قدرتمند ایراد کنند.
همان گونه که قبلا گفتم، ممکن است در نخستین سخنرانیهای خود که با حضار مواجه میشوید موقتا دچار نوعی احساس ترس استرس و غافلگیری مواجه شوید. اما اگر پشتکار داشته باشید به زودی این موانع را پشت سر میگذارید و بعد ازیکی دو جمله که ابراز میکنید با روحیهای قوی به سخنرانی خود ادامه میدهید.
10 کتاب برتر و پرفروش سال 2021 به انتخاب نیویرکر
فهرست مطالب کتاب آیین سخنرانی
فصل اول: اعتماد به نفس و شهامت خود را افزایش دهید
فصل دوم: شیوهی صحیح آمادگی برای انجام سخنرانی
فصل سوم: سخنرانهای معروف چگونه سخنرانی خود را آماده میکردند؟
فصل چهارم: تقویت حافظه
فصل پنجم: نکات مهم در اجرای موفقیتآمیز یک سخنرانی
فصل ششم: راز سخنرانی موفقیت آمیز
فصل هفتم: منش و شخصیت شما در روی سکوی سخنرانی
فصل هشتم: سخنرانی خود را چگونه شروع کنیم؟
فصل نهم: سخنرانی خود را چگونه به پایان برسانیم
فصل دهم: چگونه میتوانیم مقصود خود را به روشنی بیان کنیم؟
فصل یازدهم: چگونه میتوان شنوندگان را به موضوع سخنرانی علاقهمند ساخت؟
فصل دوازدهم: چگونه شیوهی بیان خود را بهبود بخشیم؟
فصل سیزدهم: نحوه صحیح معرفی کردن کسی برای انجام سخنرانی یا گرفتن جایزه
این کتاب توسط نشر چابکاندیش با قیمت 55000 تومان راهی بازار کتاب شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. نسخۀ الکترونیک این کتاب را میتوانید با قیمت 43000 تومان از پلتفرم فیدیبو دریافت کنید.
3. دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش دهند؟
کتاب دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟ نوشتۀ فیل جونز از مجموعۀ ثروتمندان خودساخته، اولین بار در سال 2018 منتشر شد. این کتاب راهنماییست کاربردی با مثالها و کلمات کلیدی موثر برای کسانی که میخواهند بر روی اطرافیان خود تاثیرگذار بوده و نفوذ بیشتری داشته باشند. کتاب حجم بسیار کمی دارد و نکات و مطالب آن به طور مختصر بیان شده تا خواندن و استفاده از مطالب برای همه آسان و قابل اجرا باشد. رشد و توسعه فردی و افزایش مهارتهای ارتباطی یکی از اهداف اصلی جونز برای نوشتن این کتاب بوده است.
ریچارد دیکسون مدیر هالیدیزپلیز در تعریف و تمجید خود از کتاب دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟ آورده است که: «اجرای کلمات جادوییِ ساده ولی قدرتمندِ «فیل»، در چند سال گذشته برای رشد کسب و کار بیست میلیون پوندی فعلی ما حیاتی بوده است. «فیل» در دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟، کتابی پر از راهحلهای دنیای واقعی ارائه کرده است که شما را در مسیر رسیدن به نتایجی که در زندگی و کسب و کار میخواهید، هدایت خواهد کرد.»
یان آلتمن نویسندهی مشترک کتابفروش مبتنی بر توافق با دیگران دربارۀ کتاب فیل جونز گفته است: «فیل جونز کمکتان میکند حقیقت را در شرایط پیچیدهی فروش کشف کنید. این عبارتهای قدرتمند نشان میدهند چطور بدون اینکه به کسی چیزی تحمیل کنید، با صداقت روی دیگران تاثیر بگذارید. هرروز از نکات این کتاب که مثل جواهرات ارزشمند هستند، استفاده خواهید کرد».
جان جانچ نویسندۀ کتاب بازاریابی نوارچسبی هم مطالعۀ این کتاب را توصیه کرده است و در ستایش این کتاب گفته است: «اگر میخواهید در هر شرایطی تاثیرگذارتر باشید، باید روی درسهای ساده و در ضمن، قدرتمندِ این کتاب، تسلط پیدا کنید. کتاب دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟ آنقدر مفید است که میتواند جایگزین تمام کتابهای دیگر مربوط به رفتار انسان شود».
جملات برگزیده کتاب از چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟
– بدترین زمان برای فکر کردن دربارۀ چیزی که میخواهید بگویید، لحظهای است که در حال گفتن آن هستید.
– وقتی در حال حرف زدن با یک غریبه هستید، مکالمه باید به سادگی پیش برود، به این معنی که معمولا مسیر با مقاومت کمتر را دنبال کنید.
– بهترین راه برای غلبه بر ذهنیت “من بهتر می دانم” در بسیاری از آدمها، این است که دانشی که نظریه شخص بر پایه آن شکل گرفته شده است را زیر سوال ببرید.
– یکی از بزرگترین دلایلی که ایدههای شما برای شنیده شدن به شکست میانجامد این است که دیگران به شما میگویند که وقت ندارند آن را بررسی کنند.
– با تحمیل وضعیت منفی، آدمها را وادار میکنید تا به وضعیت مثبت برسند یا به شما بگویند که چگونه میخواهند به وعده خود عمل کنند و یا آن را جبران کنند.
در بخشی از کتاب چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند میخوانیم:
اگر قرار باشد از اتاقی که هزاران نفر در آن هستند بپرسید، آیا فکر میکنند ذهنی باز برای ایدههای جدید دارند، مطمئناً نهصد نفرشان دستشان را بلند میکنند. تقریباً همه در دنیا فکر میکنند این ویژگی را دارند و تقریباً خیلی راحت میشود متوجه شد چرا اینطور فکر میکنند. وقتی مخالف آن را “خشک ذهن ” بودن در نظر میگیریم درک این انتخاب، تقریباً بهصورت قطعی، افراد را به سمت ایدهی شما هدایت میکند. با اطلاع از این موضوع که افراد دوست دارند خودشان را با ذهنی باز در نظر بگیرند، خیلی راحت میتوانید در گفتوگوهایتان برتری قابل ملاحظهای به دست آورید. وقتی ایده کاملاً جدیدی را مطرح میکنید و از عبارت “چقدر ذهنی باز دارید؟” استفاده میکنید و بعد از این جمله، سناریویی را مطرح میکنید که میخواهید بپذیرند، این سناریو طبیعتاً باعث میشود نظر افراد را دقیقاً به همان چیزی جلب کنید که میخواهید در آن از شما پشتیبانی کنند. این مقدمه باعث میشود احتمال پنجاه- پنجاه موافقت با شما را بهاحتمال نود به ده به نفع خودتان تغییر دهید.
فهرست مطالب کتاب
فصل اول: مطمئن نیستم که مناسبتان باشد، ولی…
فصل دوم: روشن فکر
فصل سوم: چه میدانید؟
فصل چهارم: چه احساسی میکنید اگر… ؟
فصل پنجم: تصور کنید
فصل ششم: کی زمان خوبی خواهد بود؟
فصل هفتم: حدس میزنم شما اینجا نیامدهاید که…
فصل هشتم: تغییرات ساده
فصل نهم: شما سه گزینه دارید
فصل دهم: دو مدل از آدمها
فصل یازدهم: شرط میبندم که شما هم کمی مثل من هستید
فصل دوازدهم: اگر… . . . پس
فصل سیزدهم: نگران نباشید
فصل چهاردهم: بیشتر مردم
فصل پانزدهم: خبرهای خوب
فصل شانزدهم: چه اتفاقی میافتد
فصل هفدهم: چه چیزی باعث شد این را بگویید؟
فصل هجدهم: قبل از اینکه تصمیم بگیرید
فصل نوزدهم: اگر من بتوانم.. ، شما انجامش میدهید؟
فصل بیستم: کافیه
فصل بیستویکم: فقط یک مورد دیگر
فصل بیستودوم: یک لطف
فصل بیست و سوم: فقط از روی کنجکاوی
این کتاب توسط انتشارات نگاه نوین با قیمت 37000 تومان راهی بازار نشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. نسخۀ الکترونیک این کتاب را میتوانید با قیمت 10000 تومان از پلتفرم فیدیبو دریافت کنید.